Ω λιπαρά οξέα !! Οι θησαυροί της υγείας!!!

Ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται λιπαρά οξέα για τις καθημερινές του ανάγκες. Υπάρχουν όμως 2 κατηγορίες: Τα κορεσμένα (saturated)
λιπαρά οξέα, τα οποία είναι άκαμπτα και αποθηκεύονται σαν λίπος και τα ακόρεστα (unsaturated), τα οποία είναι ευλύγιστα και ο οργανισμός μπορεί να τα χρησιμοποιήσει προς όφελός του.

Κυριότεροι εκπρόσωποι των ακόρεστων λιπαρών οξέων είναι τα Ω3, Ω6 & Ω9.

Ω3 Ιχθυέλαια
Είναι γνωστές οι παραδοσιακές ιδιότητες τόσο του Μουρουνέλαιου όσο και των Ω3, σε επίπεδο τόνωσης και ανάπτυξης του οργανισμού και υποστήριξης της καρδιαγγειακής υγείας.
Το Μουρουνέλαιο προσλαμβάνεται από το συκώτι της μουρούνας (μπακαλιάρος) με φυσική περιεκτικότητα των βιταμινών A & D.
Το ιχθυέλαιο Ω3 προέρχεται από την σάρκα μικρών λιπαρών ψαριών ανοικτής θαλάσσης όπως αντζούγιες, σαρδέλες κλπ που εκτίθενται λιγότερο σε βλαβερές ουσίες και είναι πλουσιότερα σε EPA & DHΑ οξέα που τα μικρά ψάρια παίρνουν από το πλαγκτόν και τα μικροφύκη σε μικρές ποσότητες και τα συσσωρεύουν. Τα συγκεκριμένα ψάρια δεν είναι ιχθυοτροφείου τα οποία συνήθως έχουν λιγότερα Ω3 από αυτά της ανοιχτής θαλάσσης και πάλι είναι θέμα διατροφής του ιχθυοτροφείου.
Τα Ω3 είναι πολύ ευαίσθητα και χάνουν μέρος των ευεργετικών επιδράσεων τους στην υγεία, κυρίως λόγω θέρμανσης, υπεριώδους φωτός και επαφής με το ατμοσφαιρικό οξυγόνο (π.χ. άνοιγμα φιάλης). Στη μορφή κάψουλας είναι ερμητικά κλειστά και προστευμένα, ενώ περιέχουν επιπλέον και βιταμίνη Ε, που τα προστατεύει από την οξέιδωση. Τέλος δεν περιέχονται γλυκαντικές ουσίες ή βελτιωτικά γεύσης.

Όλα τους είναι πλούσια σε ευεργετικά για την υγεία πολυακόρεστα λιπίδια, τα οποία αποδίδουν 2 τύπους Ω3 λιπαρών οξέων, γνωστών και ως EPA & DHA, όπως αυτά αναγράφονται και στους πίνακες συστατικών πάνω στα προϊόντα. Τα EPA & DHA, που προέρχονται από το αρχικό μόριο ALA (α-λινολενικό οξύ) καλούνται και «απαραίτητα λιπαρά οξέα», γιατί δεν παράγονται από τον ανθρώπινο οργανισμό και πρέπει να προσλαμβάνονται από τις τροφές, ενώ παίζουν σημαντικό ρόλο σε πολλούς τομείς της υγείας με κυριότερη δράση, την υποστήριξη και διατήρηση της υγείας του καρδιαγγειακού.

Υγεία καρδιάς: Από επιδημιολογικές μελέτες βρέθηκε ότι τα άτομα που καταναλώνουν ψάρι έχουν λιγότερο σκληρά αγγεία. Στον αντίποδα, η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών οξέων, τα οποία βρίσκουμε στο κόκκινο κρέας, στο βούτυρο και στα τηγανητά θεωρείται βλαπτική, καθώς μειώνει την ικανότητα των αγγείων να διαστέλλονται και αυξάνει την αθηροσκλήρωση και τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επιπλέον, η αντικατάσταση κορεσμένων λιπαρών από ακόρεστα λιπαρά στη διατροφή συμβάλλει στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα.

Γνωστική λειτουργία: Βοηθούν στη μνήμη, στη συγκέντρωση και στη βελτίωση διάθεσης.

Όραση: Προωθούν την μικροκυκλφορία στα αγγεία των ματιών.
Αρθρώσεις: Λόγω της ιδιότητάς τους να επεμβαίνουν στην παραγωγή των προστανγλανδινών (τοπικές ορμόνες έκφρασης πόνου), εμφανίζουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Έλαιο Krill
Tα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται μια άλλη πηγή Ω3 λιπαρών οξέων από ένα είδος γαρίδας Ανταρκτικής, γνωστό ως Euphausia Superba.

Αποτελεί παραδοσιακό τρόφιμο στη Λαπωνία και θεωρείται η μεγαλύτερη βιομάζα του πλανήτη, καθώς υπάρχει σε αφθονία. Πέραν όμως από τους οικολογικούς λόγους χρήσης του, το έλαιο krill μάς δίνει φυσικά συστατικά με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας! Τι σημαίνει αυτό; Τα Ω3 βρίσκονται με τη μορφή φωσφολιπιδίων στο έλαιο krill, δηλαδή ακριβώς με την ίδια μορφή που βρίσκονται στις κυτταρικές μας μεμβράνες.
Με πολύ απλά λόγια, είναι η πιο απορροφήσιμη πηγή Ω3 λιπαρών οξέων. Επιπροσθέτως, αυτά καθ’ αυτά περιέχουν ένα καροτενοειδές γνωστό ως ασταξανθίνη, στην οποία οφείλεται τόσο το πορτοκαλί χρώμα της γαρίδας όσο και της κάψουλας, ενώ αποτελεί ισχυρό αντιοξειδωτικό
για την υγεία των ματιών και του δέρματος.

Ω6
Επίσης δεν παράγεται από τον οργανισμό και αποτελεί σύμμαχο των Ω3 στη συνολική υγεία του ανθρώπου, όταν βρίσκονται στη σωστή αναλογία μέσα μας. Ονομάζεται GLA (γάμα-λινολενικό οξύ) και το αρχικό μόριο από το οποίο προέρχεται λέγεται LA (λινελαϊκό οξύ). Εμφανίζει ευεργετικές δράσεις σε θέματα δερματοπαθειών όπως εκζέματα, σε φλεγμονές και ορμονικές ανισορροπίες, ιδιαίτερα σε δυσμηνόρροια και στα δυσάρεστα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης (πόνοι, φουσκώματα, ξηροδερμία, εξάψεις).

Ω9
Ο τρίτος… σωματοφύλακας της καθημερινής υγείας του οργανισμού. Βρίσκεται με τη μορφή ολεϊκού οξέος, κυρίως στο ελαιόλαδο και το λιναρόσπορο, ενώ έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, προστατεύοντας τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες.

Πηγές λήψης φυτικών Ω

Λιναρόσπορος (Flax seed): Aπό την ψυχρή συμπίεση του λιναρόσπορου, εξάγεται το γνωστό σε όλους λινέλαιο το οποίο αποδίδει και τα 3 είδη λιπαρών οξέων Ω3/ 6/ 9 σε πολύ καλή αναλογία μεταξύ τους, αλλά με τη μορφή των αρχικών τους μορίων ALA & LA.\


Ιδανικό για αυστηρά χορτοφάγους ή αλλεργικούς στα ψάρια σαν εναλλακτικός τρόπος λήψης των ακόρεστων λιπαρών οξέων Ω3/ 6/ 9.

Έλαιο Νυχτολούλουδου (Evening Primrose): Προέρχεται από τηνψυχρή έκθλιψη των σπόρων του νυχτολούλουδου, το οποίο αποδίδει ικανοποιητικές ποσότητες GLA (Ω6).


Έλαιο μποράγκου (borage oil): Εξάγεται από τους σπόρους του φυτού και το 20% των ελαίων που αποδίδει είναι το GLA (Ω6).

 

Οδηγίες σωστής χρήσης συμπληρωμάτων λιπαρών οξέων
 Προτιμούμε προϊόντα αξιόπιστων εταιριών, διότι κατά τεκμήριο τηρούν τις προϋποθέσεις σωστής πρόσληψης, συσκευασίας, συντήρησης και προώθησης στην αγορά.
 Να λαμβάνουμε συμπληρώματα τα οποία είναι πιστοποιημένα και έχουν υποβληθεί σε διαδικασίες καθαρισμού (μοριακή απόσταξη, ψυχρή πίεση), ώστε να μην είναι επιβαρυμένα με βαρέα μέταλλα και τοξίνες.
Να επιλέγονται προϊόντα τα οποία περιέχουν πρόσθετα αντιοξειδωτικά (βιταμίνη Ε, CoQ10, ασταξανθίνη), τα οποία προστατεύουν τα Ω3 από πιθανή οξείδωση-αλλοίωση.