Μυαλό «ξυράφι»..!!!

Το μυαλό, είναι ένα από τα πιο σημαντικά όργανα του ανθρώπου και χωρίς αυτόν το ανθρώπινο σώμα χάνει κυριολεκτικά την αξία του. Ίσως θα ήταν καλύτερα να πούμε ότι μυαλό και σώμα είναι άρρηκτα δεμένα, σε βαθμό που κανένα δεν μπορεί να διατηρηθεί υγιές, εάν το άλλο «νοσεί». Όλοι σπεύδουμε να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε ένα υγιές και καλλίγραμμο σώμα. Δίνουμε άραγε την ίδια σημασία στον «υγιή νου»; Είναι γνωστό ότι με την πάροδο του χρόνου τα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου εκφυλίζονται με αποτελέσματα ασθενέστερη μνήμη, αδυναμία συγκέντρωσης, πτώση της πνευματικής απόδοσης, βραδύτερη διαδικασία μάθησης κλπ. Ένας από τούς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσει θετικά την εκφύλιση των εγκεφαλικών κυττάρων είναι η ποικίλη και ισορροπημένη διατροφή. Πολλά από τα θρεπτικά συστατικά που πρέπει να προσλαμβάνουμε καθημερινά, συμβάλλουν στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου.

Υδατάνθρακες: Θεωρούνται «καύσιμο του μυαλού» και η έλλειψή τους σχετίζεται με τη διαταραχή της μνήμης.
Αντιοξειδωτικά: Δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες που καταστρέφουν τα κύτταρα και προστατεύουν από τη γήρανση του εγκεφάλου.
Λιπαρά οξέα(Ω3): Είναι απαραίτητα για την λειτουργία των κυττάρων, τη μνήμη και την όραση.
Βιταμίνες του συμπλέγματος Β: Χαμηλά επίπεδα στο αίμα συνδέονται με νευρολογικές
δυσλειτουργίες, προβληματικές νοητικές διεργασίες και υπολειτουργία γενικά του εγκεφάλου.
Εκχύλισμα Ginkgo Biloba: Το πιο παραδοσιακά γνωστό βότανο για την υποστήριξη της αιματικής κυκλοφορίας, που μέσω αυτής ευνοείται η μεταφορά οξυγόνου σε όλα τα σημεία του σώματος, συμπεριλαμβανομένου και του εγκεφάλου.
Μαγνήσιο: Μια από τις πάρα πολλές διεργασίες που επιτελεί αφορά την υγεία του νευρικού συστήματος, ακόμα και σε επίπεδο χαλάρωσης.
Σίδηρος: Το μέταλλο πάνω στο οποίο προσδένεται το οξυγόνο για τη μεταφορά του μέσω των αγγείων, βοηθώντας έτσι στα επίπεδα πνευματικής και σωματικής ενέργειας.
Βιταμίνες Ε & C: Ως ισχυρά αντιοξειδωτικά, σχετίζονται με την προστασία των κυττάρων του σώματος και του εγκεφάλου, ενώ παράλληλα αυξάνουν και τα επίπεδα ενέργειας.

Εκτός από τη διατροφή, άλλοι παράγοντες που επιδρούν στη λειτουργία του εγκεφάλου είναι τα φάρμακα, οι τοξικές ουσίες, το περιβάλλον και ο τρόπος ζωής (έλλειψη κίνησης, στρες, έλλειψη ύπνου). Υπάρχουν επίσης και κληρονομικοί παράγοντες που συνήθως σχετίζονται με σωματικές παθήσεις που επηρεάζουν έμμεσα την πνευματική απόδοση όπως πχ διαβήτης, θυρεοειδής, πίεση, κακό κυκλοφορικό κλπ. Οι περισσότεροι άνθρωποι μετά την ηλικία των 65 ετών έχουν αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης κάποιων ασθενειών του εγκεφάλου, καθώς τα κύτταρα πεθαίνουν και δεν αναγεννιούνται το ίδιο γρήγορα. Η γεροντική άνοια είναι η πιο γνωστή, για την οποία δεν υπάρχει ειδική διάγνωση ή συγκεκριμένη αιτία, αλλά ούτε και πλήρης θεραπεία. Η πιο συνηθισμένη μορφή άνοιας είναι η γνωστή νόσος Αλτσχάιμερ, την οποία περιέγραψε πρώτος ο Γερμανός ψυχίατρος και νευροπαθολόγος Αlois Alzheimer. Η νόσος, η οποία σε ηλικία 85 ετών φτάνει να πλήττει το 35% του πληθυσμού, έχει ως κυριότερο σύμπτωμα τη σταδιακή μείωση των νοητικών ικανοτήτων, με την καταστροφή του κεντρικού αρχείου της μνήμης όπου αποθηκεύονται τα πρόσφατα γεγονότα. Εμφανίζεται στις γυναίκες σε διπλάσιο ποσοστό από τους άντρες (ίσως έχει σχέση με την μείωση των οιστρογόνων μετά την εμμηνόπαυση) και η κληρονομικότητα παίζει μεγάλο ρόλο.

Και για να ξέρουμε που ανήκουμε!
Ένας άνθρωπος καταλαμβάνει τον τίτλο της ιδιοφυΐας εάν έχει IQ πάνω από 140 (0,5% του
παγκόσμιου πληθυσμού). Το 50% των ανθρώπων έχουν IQ 90 έως 110, ενώ το 2,5% του πληθυσμού
αγγίζει την ιδιοφυΐα με IQ που ξεπερνά το 130. Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι λίστες ευφυΐας δεν είναι ακριβείς, καθώς η έννοια της εξυπνάδας είναι υποκειμενική και υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί παράγοντες, πέρα από το IQ, που καθορίζουν πόσο έξυπνος είναι κάποιος.

ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ
Ετυμολογία: Εν + κεφαλή + ος= αυτός που είναι εντός της κεφαλής, δηλαδή αναφέρεται στο υλικό περιεχομένων του σώματος στη συγκεκριμένη περιοχή. Το μέγεθος του εγκεφάλου είναι περίπου
1.400 κυβικά εκατοστά.

ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
Εξάσκηση μυαλού (παιχνίδια, σταυρόλεξα, Sudoku), διάβασμα, απομνημονεύσεις αριθμών, ημερομηνιών, τηλεφώνων, άσκηση στην ύπαιθρο, ταξίδια, καλή παρέα, λιγότερο στρες, καλός ύπνος.

ΤΙ ΝΑ «ΤΑΙΣΩ» ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΟΥ;
– Δημητριακά (καύσιμα για το μυαλό)
– Καστανό ρύζι
– Καρύδια
– Μπανάνα
– Σολομό
– Ρόδι